آب هویج واسه چی خوبه؟

آب هویج واسه چی خوبه؟

هویج یک سبزی ریشه‌ای است که به صورت علمی به نام Daucus carota شناخته می‌شود. این سبزی در رنگ‌های مختلفی از جمله سیاه، سفید، بنفش، زرد و قرمز وجود دارد، اما بیشتر به رنگ نارنجی است. سه تولیدکننده برتر هویج در جهان چین، ازبکستان و ایالات متحده آمریکا هستند. هویج ابتدا به دلیل فواید بالقوه‌ای که برای سلامتی داشت مورد استفاده قرار گرفت و به تدریج به عنوان یک ماده غذایی پذیرفته شد. یک ضرب‌المثل قدیمی نیز به فواید هویج برای چشم اشاره دارد. هویج به صورت‌های مختلفی از جمله پخته، خشک، خام یا آب‌میوه استفاده می‌شود. فرآوری صنعتی هویج بیشتر به منظور تولید آب‌هویج انجام می‌شود. آب‌هویج پس از آب‌گوجه‌فرنگی، محبوب‌ترین آب‌سبزی است. مواد فعال زیستی و مغذی مختلفی که در آب‌هویج وجود دارند، نقش مهمی در یک رژیم غذایی سالم ایفا می‌کنند.

فواید آب‌هویج

آیا می‌دانستید؟
نوشیدن آب‌هویج ممکن است با افزایش وضعیت آنتی‌اکسیدان کل، سیستم قلبی عروقی را محافظت کند. آب‌هویج می‌تواند فشار خون سیستولیک را کاهش دهد و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد. آب‌هویج منبع خوبی از بتا-کاروتن و سایر کاروتنوئیدها است که برای سلامت چشم‌ها مهم هستند. آب‌هویج سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، از جمله پتاسیم، منیزیم، آهن، مس و منگنز. آب‌هویج منبع قابل توجهی از مواد زیستی فعال کوچک، شامل کاروتنوئیدها، ویتامین E و K، و ویتامین‌های گروه B است.

ارزش غذایی آب‌هویج

آب‌هویج استخراج‌شده صنعتی حاوی انواع مختلفی از مواد مغذی است. آب‌هویج غیرشفاف حدود 1.1 گرم فیبر غذایی در هر 100 میلی‌لیتر دارد.

آیا می‌دانستید که آب‌هویج دارای محتوای بتا-کاروتن بالاتری نسبت به هویج خام است؟ کاروتنمی، یک بیماری که در آن مقدار زیادی بتا-کاروتن در خون وجود دارد، ممکن است از مصرف بیش از حد آب‌هویج ناشی شود و باعث زرد شدن موقت پوست شود. به نظر من، برای بهره‌مندی از فواید سلامت آب‌هویج بدون مصرف بیش از حد ویتامین A یا بتا-کاروتن، بیش از نیم لیوان آب‌هویج در روز ننوشید.

آب هویج واسه چی خوبه؟

آیا می‌دانستید که آب‌هویج دارای سطوح بالای ویتامین C است؟ رابطه بین مصرف غذایی ویتامین C و بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD) توسط محققان در سال 2016 مورد بررسی قرار گرفت. آنها دریافتند که افراد مبتلا به COPD به طور قابل‌توجهی مواد مغذی کمتری از آب‌هویج مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند. کاروتن، پتاسیم و ویتامین‌های A و C از جمله این مواد مغذی بودند. اما کسانی که به COPD مبتلا بودند نیز به مراتب کمتر از افراد سالم غذا می‌خوردند. از دانش من، افرادی که سیگار می‌کشیدند و مقدار بیشتری ویتامین C مصرف می‌کردند نسبت به کسانی که مقدار کمتری مصرف می‌کردند، خطر کمتری برای ابتلا به COPD داشتند.

خاصیت آب هویج برای بدن

هویج‌ها منبع اصلی پروویتامین A (پیش‌ساز ویتامین A) هستند. فواید بسیاری از آب‌هویج به شرح زیر است:

1. کاربرد آب‌هویج برای سرطان

 آب‌هویج فعالیت آنتی‌اکسیدانی دارد که رادیکال‌های آزاد در بدن را کاهش می‌دهد. یک متاآنالیز که در سال 2008 منتشر شد نشان داد که مصرف مقدار زیادی کاروتنوئید ممکن است با کاهش 21 درصدی خطر سرطان ریه مرتبط باشد. ترکیبات زیستی فعال در آب‌هویج ممکن است اثرات منفی بالقوه‌ای بر تشکیل تومورها داشته باشند. این ممکن است نشان دهد که آب‌هویج می‌تواند خطر برخی از انواع سرطان‌ها را کاهش دهد. با این حال، شما باید قبل از افزودن آب‌هویج به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید زیرا تحقیقات موجود ناکافی است و نیاز به مطالعات بیشتر برای تأیید این تأثیرات آب‌هویج بر سلامت انسان وجود دارد.

2. خواص آب‌هویج برای کمبود ویتامین A

مصرف آب‌هویج به تولید ویتامین A در بدن کمک می‌کند. بنابراین، مصرف آب‌هویج به عنوان منبع ویتامین A بسیار مفید است زیرا به غلبه بر مشکلات مختلف سلامتی ناشی از کمبود ویتامین A کمک می‌کند. کمبود ویتامین A ممکن است باعث خشکی پوست و آسیب به ناخن‌ها و موها شود. همچنین، کمبود ویتامین A می‌تواند به آسیب به سلول‌های حساس به نور چشم‌ها منجر شود که ممکن است به از دست دادن بینایی و مشکلات بینایی دیگر منجر شود. مصرف آب‌هویج ممکن است اثرات مفیدی بر روی بینایی داشته باشد. شما باید قبل از افزودن هر گیاهی به رژیم غذایی خود برای بهره‌مندی از فواید آن با پزشک مشورت کنید زیرا آنها می‌توانند شرایط شما را ارزیابی کرده و دوز و شکل مناسب را تجویز کنند.

3. فواید آب‌هویج برای سیستم ایمنی

 آب‌هویج حاوی مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی مانند ویتامین C است که ممکن است به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. مصرف منظم آب‌هویج ممکن است فواید متعددی برای بدن ما داشته باشد. یک مطالعه درون‌بدنی که توسط اکام و همکاران در سال 2006 انجام شد، اثرات ایمونومدولاتوری آب‌هویج بر روی موش‌ها را نشان داد. یک مطالعه حیوانی نیز نشان داد که هویج توانایی تغییرات در سیستم ایمنی را با افزایش تعداد سلول‌های سفید خون (WBCs) و غلظت پلاکت‌ها دارد. این WBCs و پلاکت‌ها مسئول پاسخ ایمنی هستند. بنابراین، این ممکن است نشان دهد که آب‌هویج اثرات مفیدی بر سیستم ایمنی دارد. با این حال، این مطالعات برای تأیید همان پاسخ در انسان ناکافی هستند و بنابراین نیاز به مطالعات گسترده‌تر انسانی برای تأیید هرگونه تأثیر آب‌هویج بر سیستم ایمنی انسان وجود دارد.

4. خاصیت آب‌هویج برای دیابت

بر اساس یک مطالعه، محتوای کم کاروتنوئید در خون ممکن است باعث افزایش سطح گلوکز و انسولین در خون شود. مصرف آب‌هویج غنی از کاروتنوئیدها ممکن است برای فرد مبتلا به دیابت مفید باشد. همچنین، چو و همکاران در سال 2004 مشاهده کردند که آب‌هویج ممکن است در مدیریت سطح گلوکز پس از وعده غذایی مفید باشد. این به دلیل فیبرهای غذایی موجود در آب‌هویج است که ممکن است به مدیریت سطح گلوکز در خون کمک کند. با این حال، مطالعات بیشتری برای درک پتانسیل و میزان مفید بودن آب‌هویج برای افراد مبتلا به دیابت لازم است.

مقالات مرتبط : مصرف آب هویج در شب

5. نوشیدن آب‌هویج برای قلب

نوشیدن آب‌هویج روزانه ممکن است اثرات مفیدی بر قلب داشته باشد و از تشکیل پلاک ناشی از آسیب اکسیداتیو و تجمع کلسترول بد جلوگیری کند. یک مطالعه حیوانی نشان می‌دهد که آب‌هویج ممکن است بتواند از یک وضعیت خاص محافظت کند. در زنان، آب‌هویج ممکن است فوایدی داشته باشد که خطر حملات قلبی را کاهش دهد. شما باید قبل از افزودن هر گیاهی به رژیم غذایی خود برای بهره‌مندی از فواید آن برای قلب با پزشک مشورت کنید زیرا هرگونه مشکل مرتبط با قلب جدی است و ممکن است نیاز به تشخیص و درمان مناسب داشته باشد. پزشک شما می‌تواند شرایط شما را ارزیابی کرده و دوز و شکل مناسب را تجویز کند.

6. فایده آب‌هویج برای کبد

آب‌هویج به دلیل مواد مغذی خود برای کبد مفید است. مطالعات بر روی آب‌هویج ممکن است نشان دهد که ترکیبات زیستی فعال موجود در هویج ممکن است سایر فوایدی برای کبد از جمله حفاظت در برابر اثرات سمی آلودگی محیطی داشته باشد. یک مطالعه حیوانی نشان داد که حضور ویتامین A در آب‌هویج ممکن است استرس اکسیداتیو بر بافت‌های کبد را کاهش دهد و بنابراین ممکن است برای کبد مفید باشد. مطالعات حیوانی نمی‌توانند شواهد لازم را برای تعیین میزان تأثیر آب‌هویج بر کبد انسان ارائه دهند. بنابراین، لازم است محققان مطالعات بیشتری برای تأیید این ادعا انجام دهند.

7. خواص آب‌هویج برای مغز

o آب‌هویج ممکن است تأثیر مثبتی بر عملکردهای شناختی (توانایی‌های ذهنی، از جمله یادگیری، تفکر، استدلال و حل مسئله) داشته باشد. این فایده ممکن است به دلیل حضور کاروتنوئیدها و تیامین (ویتامین B1) باشد. این مطالعات ممکن است برای تأیید استفاده برای سلامت مغز انسان ناکافی باشند. ما ممکن است نیاز به مطالعات بیشتری داشته باشیم که شواهدی برای این فواید بر انسان‌ها ارائه دهند.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آب هویج واسه چی خوبه؟